Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش قدس آنلاین، اسماعیل صمدی افزود:  در گذشته  در مشهدالرضا مجموعه هایی  هفته‌ای ۵۰ کیلو صادرات  طلا و جواهر داشتند  و جزء صادرکنندگان برتر کشورمحسوب می شدند  اما به دلیل  قوانین اشتباه، صادرات ما اکنون به صفر رسیده و از مبادی قانونی، هیچ‌گونه صادراتی نداریم.
وی با بیان اینکه مشهد که خوشه صنعتی جواهرات است  نماینده‌ای  در بانک مرکزی ندارد، تصریح کرد: بنابراین اگر کسی در مشهد بخواهد صادراتی داشته باشد باید  با طلا و جواهرات‌اش به تهران برود و خطر راه را به جان بخرد تا کارش مورد ارزیابی قرار بگیرد و  پلمب شود، سپس به فرودگاه مشهد بیاید و دوباره از فرودگاهِ مشهد محصولات‌اَش صادر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل ما بارها درخواست کرده‌ایم که یک ارزیاب بانک مرکزی به مشهد بفرستند.
صمدی با تاکید بر اینکه زیورِ سوغات از دیگر مشکلات این هنر-صنعت است، گفت: به این معنی که متاسفانه مدیران نقره را که یک فلز نیمه قیمتی است را با طلا برابر کرده‌اَند. هر گرم طلا یک میلیون پانصد هزارتومان است و هر گرم نقره بیست هزار تومان. اما قانون برای صادرکنندگان می‌گوید اگر کسی بخواهد نقره یا طلا صادر کند، فقط مجاز به صادرکردنِ ۱۵۰گرم است. یعنی ۱۵۰ گرم طلا که حدود سیصد میلیون تومان می‌شود با ۱۵۰ گرم نقره که برابر با دو میلیون و پانصد هزار تومان می‌شود برابر شده است!  صمدی بیان کرد: این قوانین دست و پاگیر باعث شده زائرانی که برای زیارت امام رضا(ع) می‌آیند و می‌خواهند سوغات این شهر را بخرند با همان محدودیت ۱۵۰ گرم مواجه شوند و این برای تولیدکنندگان مشکل‌ساز شده است. علی‌الخصوص اینکه استفاده از زیور نقره‌ی مزین شده به سنگ‌های دُرِنجف، فیروزه نیشابور، عقیق و.. در اسلام بسیار تاکید شده است
دبیر کمیسیون سازندگان اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد گفت: پس از پیگیری فراوان ما مقرر شد اتباع بتوانند تا سه کیلو نقره را با خود ببرند اما باز قانون جدیدی وضع شد که می‌گوید زائران باید دلارشان را از صرافی‌های مجازی که ما می‌گوییم بخرند! درواقع انگار می‌خواهند این کار انجام نشود. در این شرایط که به سختی ارز وارد کشور می‌شود، چرا مدیران این صنف در این مسیر ارزآوری اینقدر سنگ‌اندازی می‌کنند؟ زائر صرفا می‌خواهد سوغات این شهر را با خودش ببرد، این برای تولید کننده ما خیلی خوب است پس این اجازه را  به او بدهید، نهایتا اینکه قبل‌اش زائر به اتحادیه مراجعه می‌کند و روی فاکتورش مهری درج می‌شود تا در گمرک هم به مشکل نخورد. این هم یک ارزآوری و هم ایجاد شغل است. ما در مشهد کارگاه‌های دویست نفره‌ی نقره‌سازی داریم که تمرکزشان فقط روی سوغات است
صمدی با اشاره به مبحثِ صادرات تجاری گفت: صادرات به صورت تجاری یعنی تولید کننده با کارت بازرگانی بخواهد صادراتی داشته باشد، در این حوزه ما قوانین خوبی داشتیم. محصول از مشهد به بانک مرکزی می‌رفت، بانک مرکزی محصول را مشاهده ‌می‌کرد و پس‌از وزن کردن در نهایت محصول مورد ارزیابی قرار می‌گرفت، پلمب می‌شد و به فرودگاه هاشمی‌نژاد می‌رفت و صادرات به راحتی انجام می‌شد
وی با تاکید بر قوانین جدید بانک صنعت معدن، گفت: متاسفانه مدتی قبل بخشنامه‌ای منتشر شد که می‌گفت برای صادرات فلزهای گرانبها در بحثِ زیورآلات، باید نگین‌ و گوهرسنگ‌ها را بانک صنعت و معدن مورد ارزیابی قرار دهد و فلز را بانک مرکزی و این خلا، صادرات ما را قفل کرد، چگونه می شود فلز را جدا کرد و به بانک مرکزی برد و سنگ را به بانک صنعت و معدن؟ اینها باید به روی هم سوار شوند، اگر تک به تک باشند بدون ارزش می‌شوند، ما نمی‌خواهیم سنگ خام را صادر کنیم بلکه به دنبالِ ارزآوری از طریق ارزش افزوده هستیم. متاسفانه کارشناس‌هایی برای ما تصمیم میگیرند که هیچ اطلاعی در مورد صنعت ما ندارد و آنقدر چوب لای چرخ تولید گذاشته‌اَند که صادرات را به صفر رسانده‌اند .
دبیر علمی «دومین مسابقه‌ی ملی طراحی طلا و جواهرات» افزود: دومین مسابقه‌ی ملی طلا و جواهرات با هدف شناساییِ استعدادها، شناخت طراحان خوب ایرانی و آشنایی یا قابلیت‌های‌شان سی و یکم تیرماه در هتل سی‌نورمشهد با حضور طراحانی از سراسر کشور برگزار خواهد شد. حوزه طراحی جواهرات و فایل‌های سه بعدی، برای صادرات نیازی به ترانزیت، قطار، کشتی و.. ندارد، یعنی یک فرد خلاق و با استعداد می‌تواند از یک روستا در کشور کار طراحی را انجام دهد و برای خود درآمد ارزی کسب کند. وی ادامه داد: به دلیل نبودِ نیروی جوان متخصص در خارج از کشور، شرکت‌های خارجی به دنبالِ طراحانِ ایرانی هستند. به عنوان مثال از دورِ قبل برگزاری همین مسابقه از میان ۹ نفر برگزیده ۷ نفر آن‌ها مهاجرت کرده‌اَند. بنابراین ما باید این ظرفیت را تقویت کنیم تا نیروهای طراح ما از اینجا با شرکتهای خارجی ارتباط بگیرند، دورکاری کنند و آثارشان را برای آنها بفرستند. این یک روش ارزآوری  بسیار عالی در حوزه صادرات غیرنفتی است. انتهای پیام منبع: تابناک

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: قاچاق طلا نقره صادرات بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۹۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب‌های نیلگون، روی پرده نقره‌ای

گرچه گذشته از معدود آثاری نظیر «جنگ نفتکش‌ها» دست سینمای ایران از ساخت فیلم‌هایی با محوریت خلیج فارس خالی‌ست، اما این دریای ناپیدا از کران، همواره بستر ساخت آثاری با مضامین گوناگون از جنگی تا تاریخی بوده است؛ یک موقعیت خاص جغرافیایی با جاذبه‌های چشم‌نواز دیداری که هر کارگردانی را برای بهره از بحر گرم و نیلگونش وسوسه می‌کند.

«ناخدا خورشید» از آثار دوست‌داشتنی سینمای ایران به کارگردانی ناصر تقوایی یکی از آن فیلم‌هاست که لنج ناخدایش در آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس در گذر است. رسول ملاقلی‌پور نیز برای ثبت سکانس‌های جنگی چهارمین فیلم بلند سینمایی خود با نام افق به آب‌های گرم دریای جنوب متوسل شده است تا هجوم رزمنده‌های ایرانی به اسکله راداری عراق در جریان هشت سال دفاع مقدس را در چنین فضایی تصویر کرده باشد.

امیرو در «دونده» امیر نادری از دیگر شخصیت‌هایی‌ست که یاد خلیج فارس را در اذهان سینمادوستان زنده می‌کند. گرچه نظیر سایر فیلم‌ها پهنای بی‌کران آب‌های آبی جنوب منظور مخاطب نمی‌شود، اما خلیج فارس، از مضامین اصلی داستان و عبور از آن دغدغه مهم «امیرو» است. «موج مرده» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا نیز راوی روزهای پایانی خدمت یکی از فرماندهان نیروی دریایی است که اتفاقات عجیبی را در دل دریای خلیج فارس پشت سر می‌گذارد.

اما سهم قاب‌های محمد بزرگ‌نیا از آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس، بیش از هر کارگردان دیگری بوده است. «کشتی آنجلیکا» دومین تجربه فیلم‌سازی این کارگردان، به بهانه غرق شدن کشتی محمول طلا و نقره در آب‌های جنوب می‌گذرد. همچنین محمد بزرگ‌نیا به سال 1372، «جنگ نفتکش‌ها» را کلید می‌زند، فیلمی که سهم خلیج فارس به‌واسطه جنگ ایران و عراق که دامنه‌اش تا آب‌های گرم جنوب کشیده شده، بیش از قاب و تصویر است.

«راه آبی ابریشم»، اثری پر بازیگر که به سفر طولانی یک ناخدا برای رساندن مال‌التجاره‌ای به چین می‌پردازد، سومین فیلم محمد بزرگ‌نیا با نقش‌آفرینی پهنه بی‌کران دریای جنوب است. در این فیلم، سفر پرماجرای ناخدا از آب‌های نیلگون خلیج فارس آغاز می‌شود.

خلیج فارس هنوز از سینمای ایران طلب دارد و باید خیلی بیشتر سهمش را از سینمای ایران بگیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • رفع موانع صادرات واحدهای تولیدی در استان تهران پیگیری شود
  • آب‌های نیلگون، روی پرده نقره‌ای
  • قیمت سکه امروز ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت سکه امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت طلا امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • قیمت سکه امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • نقدینگی بزرگ‌ترین چالش صنعت دارو/ بانک‌ها وام نمی‌دهند
  • آفریقا؛ قاره فرصت‌ها/ موانع همکاری‌های تجاری ایران و آفریقا چیست؟ 
  • قیمت طلا امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳